Sivut

maanantai 17. joulukuuta 2012

"Päivä kerrallaan"

Eilinen meni ihan mukavasti, tuli liikuttuakin 800kcal edestä, kokeilin vihdoinkin zumbaa, jonka olin ostanut joskus vuonna nakki ja papu, oli jopa ihan mukavaakin. Sykemittari oli mittaamassa kulutusta, että saisi realistisen kuvan siitä, kuinka paljon polttaa... Kävelyillä on tullut käytyä, pakkohan se on kun tuo hundamus tuossa tuhisee ulospääsyä. Oon valinnut pidemmän lenkin ja lähtenyt H:n kanssa yhdessä. Ihan ylpeä olo tuosta saavutuksesta, vaikka vastahan mä oon kolme kokonaista päivää pitänyt "kuuria" yllä. Kun sais jatkettua samaan malliin...

Syömisten kanssa on mennyt myös ihan hyvin, kalorit kuitenkin tuppaa jäämään alle suosituksen, kiloklubiin kun liityin ja merkkasin ylös liikunnat ja syömiset. Kuitenkin syön tosi hyvin, ja käytän vieläkin vaakaa, että hahmottaa sitten joku päivä ihan silmämääräisesti, kuinka paljon kaloreita missäkin on, ettei tuu syötyä liikaa huomaamattaan, mikä se ongelma kai aina on ollut.
Eilen aamulla keitin neljän viljan puuroa, ja mittasin annokset, 160g puuroa per lautanen, ja kun rupesin kaloreita laskemaan, iski pakokauhu. Ei milllään voi puurossa olla niin paljoa kaloreita!? No, H:n kanssa mietittiin hetki ja todettiin, että se on se hiutaleiden kuivapaino, mikä täytyy mitata, ei se puuron paino... Ja lautaselliselle (joka on kuitenkin puolet siitä mitä ennen saatoin lautaselle ottaa) tulee kaloreita se n.90-100. Helpotuksen huokaus.

Olen innoissani siitä, että oon pystynyt tähän, jaksanut pitää tätä yllä, vaikka vasta neljäs päivä menossa. Ehkä se asenne "päivä kerrallaan" on tässä apuna, ennen oon aina "kuurille" ryhtyessä tehnyt tarkat viikkoruokalistat ja liikuntalistat ja kun en ole niissä pysynyt, elämäntaparemontti on jäänyt siihen. Olen ajatellut sallia itselleni herkuttelun viikonloppuisin, kohtuudella tietenkin. Löysin aivan loistavan reseptin, josta ajattelin olevan hyötyä, vaikka aika kaloripitoinen herkku onkin...
Leivonnaisten ystävä kuitenkin olen, ja joskus kun on tehnyt mieli, on leiponut herkkuja ja kahden kesken H:n kanssa tulee sitten tuhottua liiankin nopeasti nämä herkut...

Suklaakuppikakku mikrossa:
2rkl vehnäjauhoja
2rkl sokeria
1rkl tummaa kaakaojauhetta
2rkl vettä
1 rkl rypsiöljyä
ripaus suolaa

1. Sekoita kuivat aineet keskenään mikron kestävässä kupissa (esim. teekuppi), lisää vesi ja öljy ja sekoita kaikki aineet keskenään. (Kannattaa sekottaa kunnolla, voi jäädä jauhoa kupin pohjalle)
2. Mikroon täysteholla 1min-1,5min.

Kun laskin jokaisen raaka-aineen kalorit yhteen, sain tälle annokselle huimat 300kcal, ja yllätyin siitäkin, kuinka paljon voi oikeasti kaloreita yksi pieni leivonnainen sisältää, ei ihme, että kiloja on kertynyt! Resepti on siitä hyvä, että se tulee nopeasti, ja vain se yksi kappale, ei tule hontattua montaa leivonnaista kerralla. Eilen, vaikka söin tuon, kalorivajetta tuli kuitenkin se n. 1000 kcal. Päätin kuitenkin, että tämmöiset herkuttelut ei oo päivittäisiä, vaikka vajetta olisikin (ns. "onhan mulla varaa syödä tää kun kalorit ei mee yli"-ajatustavasta eroon pääsy!)...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä sananen - oli se sitten risuja taikka ruusuja! Vinkit, ehdotukset ja neuvot otetaan vastaan ilomielin! Jos on jotain kysyttävää, kysy! :)